یا علی ابن موسیالرضا(ع)؛ به تو از دور سلام....
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۲۸۲۶
گروه استانها ـ ساعت هشت میشود؛ صدای سلام خاصه امام رضا(ع) هر صبح و شب از بلندگوهای مساجد به گوش میرسد و مردم این شهر حالا روزی دوبار رو به سوی ضامن آهو میکنند و از راه دور به او سلام میدهند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، سالهای قبل شهرستان گناباد از پیشتازان اعزام کاروان به مشهد در ایام شهادت امام هشتم(ع) بوده و در این ایام بیش از 20 کاروان عزاداری و 2 کاروان پیاده اعزام مشهد میشدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امسال به دلیل شرایط کرونا این سعادت از مردم دیار «قنوت،قناعت» سلب شده و این روزها دلها به سوم حرم رضوی پر میکشد و اشک دلتنگی از چشمان همه قطره قطره سرازیر شده است.
ساعت هشت میشود؛ صدای سلام خاصه امام رضا(ع) هر صبح و شب از بلندگوهای مساجد به گوش میرسد و مردم این شهر حالا روزی دوبار رو به سوی ضامن آهو میکنند و از راه دور به او سلام میدهند.
مردم دیار عاشقان امام رضا(ع) درست است که با کرونا دست به گریبان هستند و روزهای سختی را میگذرانند اما با رفتن به شهر کاخک و امامزاده سلطان عابد برادر امام رضا(ع) شهادت امام هشتم را گرامی میدارند.
سطح شهر نیز توسط شهرداری حال هوایی دیگر پیدا کرده و در هر خیابان که عبور میکنی چشمت به پارچههای مشکلی و تصاویر حرم میخورد که دل روانه مشهدالرضا میشود و مردم گناباد با برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) در فضای باز عرض ارادتی به ایشان دارند.
گزارش| حرم رضوی غرق در ماتم و عزا / مشهدالرضا سوگوار شهادت غریبانه امام غریبانروایتی از 26 سال حضور در کفشداری حرم رضوی/ خاک پای زائران را توتیای چشم میکنیممشهدالرضا(ع) سوگوار رحلت پیامبر اسلام(ص) و سبط اکبرش / حرم رضوی یکپارچه سیاهپوش استحجتالاسلام صولت حیدری؛ مسئول امور فرهنگی حوزه علمیه امام رضا(ع) گناباد در زمینه زیارت از راه دور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: زیارت به معنی توجه به مقامات والای معصومین علیهم السلام، این پیشوایان بزرگ و ذکر صفات و سجایای آنان و بیان فضایل، کرامات، عبادات، اطاعات و خدمات آنان و توجه و حضور قلب و عنایت به «محتوای بلند کلمات و جملات انسانساز زیارت ها» و در نتیجه برقراری ارتباط روحی و به ایجاد پیوند قلبی با معصومین (ع) و شناخت خداوند است که شرط زیارت است؛ چه اینکه آثار و ثواب زیارتها برای کسی در نظر گرفته شده که زیارت بامعرفت انجام دهد.
وی ادامه داد: قطعا برای همه و در هر شرایطی زیارت از نزدیک امکان ندارد؛ ما معتقدیم برای پیامبر(ص) و ائمه(ع) دور و نزدیک مطرح نیست و آنها اشراف بر عالم ملک و ملکوت دارند. از هر کجا دستمان را بلند کنیم و صدایشان بزنیم، میشنوند و جوابمان را میدهند؛ چه از نزدیک در حرمشان و چه از دور.
البته اصرار بر این است که ما مشرف شویم، ولی در شرایط خاص خودش. اما اگر در شرایطی مثل شرایط امروز قرار گرفتیم که یک شرایط خاص است ما هم نسبت به سلامتی خودمان و هم سلامتی دیگران مسئولیم. این یک مساله واجب است و نمیتوانیم با زیارت از نزدیک، سلامتی خود و دیگران را به خطر بینداریم.
همه فقها و علما و مقام معظم رهبری این مساله را مورد تاکید قرار دادهاند که به دستورات و مصوبات ستاد مبارزه با کرونا عمل شود. در این شرایط زیارت از دور مطرح است یعنی اینطور نیست اگر ما از نزدیک نتوانیم زیارت کنیم راهی برای زیارت نباشد و از دور زیارت میکنیم. گاهی خداوند اجری بیشتر از اجر اصلی به ما میدهد و ما را قطعا از اجر و ثواب زیارت محروم نمیکند.
این کارشناس فرهنگی در ارتباط با آداب و مستلزمات زیارت از راه دور و فضای مجازی گفت: بیشتر آداب زیارتها مربوط به زیارت از نزدیک و حضوری است ولی درباره زیارت کردن از راه دور نیز برخی روایات وجود دارد که آدابی را برای این زیارت بیان کردهاند؛ از جمله در کتاب «کامل الزیارات» مرحوم «ابن قولویه» که از اجله اصحاب امامیه است در روایتی از امام صادق (ع) آورده است که اگر راه شما دور بود و فاصله زیادی داشتید میتوانید به بام منزل بروید، آنجا دو رکعت نماز بخوانید و با اشاره به قبور ما سلام دهید واین سلام شما به ما خواهد رسید.
حیدری با اشاره به اینکه زیارت از راه دور نزد ائمه اطهار(ع) و علما مسبوق به سابقه بوده اظهار کرد: اگر ما زیارت را به معنای سلام دادن از راه دور بدانیم که معنای زیارت هم همین است، زیارت یعنی اینکه انسان و زائر توجهی کند نسبت به مزور و عرض ادب و احترامی داشته باشد ، اگر ما زیارت را به این معنا در نظر بگیریم، بله امامان ما هم نسبت به رسول خدا و نسبت به امامان دیگر از راه دور سلام فرستادند و این بین اصحاب و شیعیان هم در طول تاریخ رایج بوده است.
همین زیارتهایی که ما در مساجد و هیئتها برای امام حسین (ع) و دیگر ائمه از راه دور میخوانیم، همگی زیارت هستند. سلامهایی که مرسوم است ما پس از نمازها به محضر رسول خدا واهل بیت علیهم السلام می دهیم زیارت از راه دور است و برخی از علمای بزرگوار ما مقید بوده و هستند که شبهای جمعه و در ایام زیارتی در صورت عدم موفقیت به حضور در حرم امامان و اماکن زیارتی به بام منازل بروند و خدمت اهل بیت به ویژه امام حسین (ع) که منصوص است، عرض سلام و ادب داشته باشند بنا بر این زیارت از راه دور در فرهنگ شیعه کاملا جا افتاده و موضوع جدیدی نیست.
انتهای پیام/282/ش
منبع: تسنیم
کلیدواژه: زیارت از راه دور امام رضا ع حرم رضوی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۲۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س) اراک مراسم سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی با حضور خانم طباطبایی استاد این مدرسه علمیه برگزار شد.
خانم طباطبایی در این مراسم اظهار داشت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با چهار نسب به امام حسن مجتبی(ع) میرسند، از امام هفتم تا امام یازدهم را درک کردند ولی بیشتر به حضور امام جواد و امام هادی (علیهم السلام) رسیدند.
وی تصریح کرد: برای اثبات عظمت علمی حضرت عبدالعظیم (ع) کافی است بدانیم امام معصوم مردم را برای حل مشکلات دینی و یافتن پرسشهای اعتقادی و عملیشان، بهایشان ارجاع دادهاند، بنابراین ایشان تنها یک محدّث و راوی احادیث اهلبیت(ع) نبوده بلکه از علمای بزرگ خاندان رسالت بوده که پس از معصومان، توان پاسخگویی به مسائل علمی را داشته و توانمندی علمیایشان نیز مورد تأیید و تصدیق امام هادی (ع) قرار گرفته است.
طباطبایی یادآور شد: در بذل، بخشش، جود و سخاوت ایشان وارد شده که تنها کسی که اقتدا و تبعیت از جد بزرگوار خود امام حسن مجتبی(ع) نمود، ایشان بوده یعنی همانند امام حسن مجتبی(ع)، سخیترین مردم در زمان خود بود.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در خصوص مقام معنوی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) باید یادآور شد که ایشان فردی عابد، زاهد و پرهیزگار بودند که روزها را روزه و شبها را به عبادت میپرداختند.
وی اظهار کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی آستانه حضرت عبدالعظیم(ع) برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّدالشهداء است، شیخ المحدّثین، صدوق، از محمد بن یحیی عطّار (که یکی از اهالی ری است) اینگونه نقل کرده که "خدمت امام هادی(ع) رسیدم، ایشان فرمود: «کجا بودی؟» گفتم: حسین بن علی (ع) را زیارت کردم. امام هادی(ع) فرمود: أما إنّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ(ع)، بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی (ع) را زیارت کرده باشد.
طباطبایی ابراز کرد: برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین (ع) مقیّد است به فضای سیاسی ویژهای که پیروان اهلبیت(ع) در آن مقطع تاریخی در آن زندگی میکردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیع در دوران زمامداری افرادی مانند متوکّل، مُعتّز و معتمد عباسی، سختترین دورانهای تاریخیِ خود را سپری میکرد، در چنین شرایطی، امام هادی(ع) بهمنظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومتهای وقت شیعیان را تهدید میکرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را با زیارت امام حسین(ع) برابر دانسته است.